21 Mart 2019 tarihinde; Kürtler için anlamı büyük olan Newroz gününde yayın hayatına başlayan ve yeni başlangıçlara ilham veren umutla, coşkuyla ve dirençle 7 yıldan fazla yayın yapan Nûpel, yarından itibaren veda ediyor.
Bağımsız gazetecilik tutkusuyla Kürt medyasında anlamlı bir pencere açan Nûpel ile birlikte benim de 45 yıllık meslek hayatımın bir dönüm noktası; içinde yedi senemin yer aldığı bir parantez daha kapanıyor.
Elbette bu kararı almak kolay olmadı ancak ne yazık ki bundan başka yapacak bir şey de kalmadı. Bir türlü aşamadığımız algoritma kontrolleri ve rutin halini almış erişim engelleri yüzünden ulaşımı giderek zorlaşan ve sosyal medya platformlarında neredeyse görünmez kılınan Nûpel’i bu haliyle sürdürmenin bir anlamı yoktu.
Mahkemelerin verdikleri erişim engeli kararlarına ek olarak algoritmalar aracılığıyla uygulanan sınırlama, alan daraltma, hız kesme, ulaşımı geciktirme, bağlantıyı koparma gibi engeller yüzünden Nûpel’e ulaşmak için artık teknik birçok eziyete katlanmak gerekiyordu.
Ayrıca X istatistiklerimiz de bir süredir yerlerde sürünüyordu.
Aşağıya aldığım görsellerden de anlaşılacağı gibi yakın zamana kadar günde yaklaşık 2 milyon görüntülenen Nûpel’in son aylarda günlük görüntüleme sayısı 20 bini bile bulmuyor! Günde 4-5 bin arasında seyreden profil ziyaretçi sayısı da 15-20 kişiye düşmüş durumda.


Öte yandan sanki önceden belirlenmiş bir periyoda bağlı olarak her gün düzenli bir şekilde takipçi kaybediyoruz. Nûpel son iki ayda 6 binden fazla takipçi kaybetti ve düşüş devam ediyor. X şeffaf davranmadığı ve itirazlarımızı işleme almadığı için bunun da önüne geçemiyor, herhangi bir önlem alamıyoruz.
Günümüz medya şirketlerinin çok büyük bir güç ve etkiye sahip olduklarını biliyoruz. Elon Musk gibi tekno oligarkların elindeki bu şirketlerin anti-demokratik hükümetler ve Erdoğan gibi otoriter liderlerle yaptıkları ekonomik anlaşmalar muhalif basına baskı ve sansür olarak geri dönüyor. Üzeri çizilen ve algoritmanın kontrolüne verilen bir yayının ise yaşama şansı pek olmuyor. Sansürü aşabilmek ya da etkisini kırabilmek için güçlü bir teknik altyapıya, alternatif platform ve araçlara sahip olmak gerekiyor ki bizim böylesi imkanlarımız yok.
Dolayısıyla oldukça dar bir alana sıkıştırılan, hedef kitlesine ulaşamayan ve artık çok yakın bir arkadaş / okur çevresiyle sınırlı kalan yayını sürdürmek yerine sona erdirmek daha doğru bir karar gibi görünüyor.
Fakat Nûpel’in yayın hayatına son vermesi ona olan ihtiyacın da sona erdiği anlamına gelmiyor.
Aksine kamuoyunun doğru bilgilendirilmesine, diyaloga, hoşgörüye, demokrasi kültürünün gelişmesine hizmet eden, yenilikçi, yapıcı, kapsayıcı, ön açıcı, suçlama yerine tartışmayı, alkışlama yerine sorgulamayı tercih eden, tıklama tuzağına düşmeyen, algı operasyonlarıyla yönlendirilemeyen, sansasyona prim vermeyen, çıkar amacı gütmeyen, Kürdistani hiçbir siyasi yapıya karşıtlık ya da düşmanlık etmeyen, her koşulda Kürtlerin ve Kürdistan’ın çıkarlarını önceleyen; yüzünü geleceğe dönen ve çözüm üreten bağımsız, eleştirel, denetleyici medyaya her zamankinden daha çok ihtiyaç var.
Bu anlamda eksiklerine rağmen Nûpel’in boşluğu hissedilecektir. Bunun farkındayım ve bu çizgiyi sürdürmenin gayreti içinde olacağım.
Dijital çağda ve yeni küresel sistemin inşası zamanında Kürtler için gerekli olan, doğru olan, olmazsa olmaz olan sorunları çözme kapasitesi azalmış, tıkanmış ve çağı kaçırmış Kürt siyasetinin etkisinden uzak nitelikli bağımsız gazeteciliktir. Nûpel de zaten buradan hareketle yola çıkmıştı. Karşılaştığı sorunlar ve yaşadığı sıkıntılara rağmen başarılı da oldu. Ve bugün görevini başarıyla tamamlamış olmanın onuruyla veda ediyor.
Harcadığımız emeklerin anlamlı, önemli ve örnek teşkil edecek sonuçlar ürettiğini düşünüyorum. Bunun için halkımıza, okurlarımıza, yazarlarımıza ve dostlarımıza minnettarım.
Ayrıca daha ilk günden bizimle birlikte yola çıkan ve yazılarıyla katkı sunan kadim dostlar Müslüm Yücel ve Hakan Tahmaz başta olmak üzere yazılarıyla Nûpel’de yer alan tüm kıymetli yazarlarımıza, makaleleri, söyleşileri, haberleri ve görselleriyle destek olan, güven duyan, gece gündüz demeden bize haber linkleri yollayan değerli dostlara çok ama çok teşekkür ediyorum.
Yeni bir yolculukta buluşuncaya; yeni bir parantez açıncaya kadar sağlıkla kalın.
Hep iyi olun, iyi de kalın…











